Alla inlägg under oktober 2013

Av Thor Nejman - 17 oktober 2013 13:01


Ingen kontakt med hårddiskarna eller floppy


Jag testade att koppla ur ena hårddisken (extra hårddisken) och se om datorn hittade windows hårddisken ensam vilket den inte gjorde.

Så jag gjorde så att jag tog bort windows hårddisken helt och körde med enbart extra hårddisken och då fick jag kontakt med den hårddisken, det visade sig att hårddisken jag tänkte använda för windows var trasig så nu kommer jag att kör med enbart en hårddisk både för windows och data.


 


Problemen med Floppy löste jag relativt enkelt, det visade sig att jag hade vänt floppy kabeln åt fel håll så jag vände på den och då fungerade den.


 


Påbörjar installation av windows 95:


 


Jag började med att gå till BIOS och kolla så att bootordningen var rätt, alltså att det var ställt att datorn skulle boota på CDROM först.


 


Jag startade om datorn med windows skivan i och då ser det såklart inte ut som moderna windows användare är vana, på windows 95 startar inte installationsguiden på en gång utan du kommer till ett DOS fönster där du ska skapa partitioner och formatera hårddiskar det görs alltså via DOS kommandon.


 


Det första man gör är att köra kommandot fdisk i DOS och utifrån detta DOS kommando konfigurera med hårddisken med partitioner (såkallade logiska dos partitioner).


 


                   


Nu när jag har skapat min primära DOS-partition så är det dags att formatera partitionen och det gör man med kommandot "format c:"

då formateras hårddisken med filsystemet FAT32 (Logisk DOS partition) som krävs för att installera windows 95.


   


Det jag ska göra till nästa gång är att fortsätta med windows 95 installationen.




Av Thor Nejman - 10 oktober 2013 13:21

Idag har jag tagit den färdigbyggda datorn till skolan och jag har sökt efter en bootbar iso fil med windows 95 och jag har hittat en fil och brännt ut den på skiva.


Nästa gång (imorgon) så påbörjar jag installationen av windows 95.

Av Thor Nejman - 7 oktober 2013 08:53

Jag har nu slutfört bygge av själva datorn (hårdvaran) och här kommer en samfattning av vad jag har gjort och hur jag har gått till väga.


De delar jag har använt till datorn är:

Chassi: Standard ATX vit

Nätaggregat: AOpen 235W

Processor: Intel Pentium 2 233MHz

RAM minne: x2 DDR-DIMM 32MB

                       DDR-DIMM 64MB

                       Totalt: 128MB

Moderkort: AOpen AX6BC WIN95/98 w USB.

Floppy: Sony Floppy 3,5MM HD

CD-ROM: Mitsumi IDE CDROM 16x

Hårddiskar: Seagate IDE 4GB (Win95)

                  Maxtor IDE 20GB (Data)

Multi PCI kort (ljud,nätverk,grafik): Diamond Multimedia EDGE 3D 2200 1995 (c)

Kablage: IDE (PATA) x2

              Floppy x1


Ersättnings PCI kort (Om jag inte får tag i drivrutiner till Multikortet):

Nätverkskort: Realtek RTL8029AS

Grafikkort: S3 Trio64V+

Ljudkort: Creative CT4740


Sammanfattning av delar:

 

 

 

Montering av nätaggregat:

 

Här har jag monterat nätaggregatet AOpen 235W i chassit.

 

Montering av processor:

 


 

Här har jag monterat processorn Intel Pentium 2 233MHz på moderkortet.

 

Installation av RAM-minne

 

 

Monterat RAM-minne 128MB DDR-DIMM på moderkortet.

 

Montering av Moderkort i chassi

 

  


Jag har skruvat fast moderkortet i chassit med medföljade skruvar. Jag bytte även backup-batteriet.

 

Montering av CD-ROM och Floppy


 

Här har jag satt fast CD-ROM och Floppy i Chassit med fyra skruvar till CD-ROM och fyra till Floppy.

 

Montering av Hårddiskar:


 

Här har jag monterat fast hårddiskarna i chassit.


Ansluta spänning, IDE, Floppykabel (CD,Floppy,Hårddiskar):


 


 

Här har jag anslutit hårddikar, CD-ROM och Floppy till nätaggregatet och jag har även anslutit IDE och Floppy kablar från enheterna till moderkortet.


Montering av multifunktions PCI kort:


   

Nu har jag anslutit multifunktionskortet för Ljud, Grafik och nätverk till PCI porten på moderkortet och skruvat fast kortet i chassit.


Färdigställt bygge:


Så här ser datorn ut när bygget är klart:


   







 


Av Thor Nejman - 3 oktober 2013 12:57

Idag så har jag först prata igenom med handledaren om vart jag ska hålla till när jag genomför mitt projekt och hur jag ska gå till väga för att komma vidare.


Jag testade även att ladda ner en ISO fil med Windows 95C OSR25 som jag sedan provinstallerade i virtualbox men tyvärr visade det sig att något var fel med filen för jag fick Windows Protection Error när jag försökte installera, men det kan bero på att produktnyckeln jag angav var felaktig eller så är filen skadad.


Till nästa gång ska jag försöka hitta en annan fil och påbörja bygget av datorn.

Ovido - Quiz & Flashcards