Direktlänk till inlägg 17 oktober 2013

Felsökning av hårddisk/floppy + påbörjad installation av windows

Av Thor Nejman - 17 oktober 2013 13:01


Ingen kontakt med hårddiskarna eller floppy


Jag testade att koppla ur ena hårddisken (extra hårddisken) och se om datorn hittade windows hårddisken ensam vilket den inte gjorde.

Så jag gjorde så att jag tog bort windows hårddisken helt och körde med enbart extra hårddisken och då fick jag kontakt med den hårddisken, det visade sig att hårddisken jag tänkte använda för windows var trasig så nu kommer jag att kör med enbart en hårddisk både för windows och data.


 


Problemen med Floppy löste jag relativt enkelt, det visade sig att jag hade vänt floppy kabeln åt fel håll så jag vände på den och då fungerade den.


 


Påbörjar installation av windows 95:


 


Jag började med att gå till BIOS och kolla så att bootordningen var rätt, alltså att det var ställt att datorn skulle boota på CDROM först.


 


Jag startade om datorn med windows skivan i och då ser det såklart inte ut som moderna windows användare är vana, på windows 95 startar inte installationsguiden på en gång utan du kommer till ett DOS fönster där du ska skapa partitioner och formatera hårddiskar det görs alltså via DOS kommandon.


 


Det första man gör är att köra kommandot fdisk i DOS och utifrån detta DOS kommando konfigurera med hårddisken med partitioner (såkallade logiska dos partitioner).


 


                   


Nu när jag har skapat min primära DOS-partition så är det dags att formatera partitionen och det gör man med kommandot "format c:"

då formateras hårddisken med filsystemet FAT32 (Logisk DOS partition) som krävs för att installera windows 95.


   


Det jag ska göra till nästa gång är att fortsätta med windows 95 installationen.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thor Nejman - 6 maj 2014 12:41

Jag fick en idé, jag hittade ett par små batteridrivna högtalare som man använder till MP3 spelare, jag har jobbat med att bygga in dom högtalarna i chassit och byggt om högtalarna så dom går på 5volt direkt från nätaggregatet istället för att få str...

Av Thor Nejman - 17 april 2014 12:46

Nu har jag fixat så man kan spela upp MP3 filer, det gjorde jag genom att installera winamp för Windows 95. Sedan har jag installerat en äldre codec för MP3-codning.   Nästa steg är att installera ett nostalgi spel på datorn och få det att funger...

Av Thor Nejman - 5 april 2014 21:37

Jag har nu installerat ljudkortet (Creative Labs CT4740) och fått det att fungera, det gick väldigt smidigt att hitta drivrutinen eftersom den fortfarande gick att hitta på creativelabs hemsida, installationen var en helt vanlig installationsguide oc...

Av Thor Nejman - 3 april 2014 12:27

Jag har nu under veckan gått vidare med mitt projekt, och det som jag skulle fixa var Näterverket (Installera protokoll, sätta IP adress, sunbet mask, default gateway och DNS), först å främst installerade jag drivrutiner för nätverkskortet som faktis...

Av Thor Nejman - 28 mars 2014 19:39

Jag har jobbat mer med projektet under veckan och det jag har gjort är: * Bytt moderkort (Eftersom kortet jag hade var skadat) * Installerat Windows 95 (Denna gång verkar det som att installationen har lyckats) * Börjat på att fixa med drivruti...

Ovido - Quiz & Flashcards