Alla inlägg under november 2013

Av Thor Nejman - 7 november 2013 13:09

Förra gång så påbörjade jag installationen av Windows 95, på dagens pass har jag slutfört installationen och så här gick jag tillväga:


Kopiera filer från CD till Hårddisk (xcopy)


När man kör installationen från en Windows 95 CD så är skivan kombinerad både med BOOT filer och installations filer, eftersom Windows installationen kommer tolka skivan som en Floppy enhet så kommer den i slutet av installationen tappa bort drivrutiner för CD-ROM vilket resulterar i att man inte kan kopiera över de sista filerna för drivrutiner detta löser man genom att helt enkelt kopiera över hela WIN95 mappen från CD ROM till Hårddisken innan man startar installationsguiden då kan man när man kommit till det skede där windows tappar drivning för CDn istället peka ut den fil som behövs från hårddisken i stället, så här:

 

 

 

R: = CD skivan

C: = den lokala hårddisken.

 

Köra installationsguiden


För att starta installationen skriver man man setup.exe när man står på R: (skivan)

 

 

 

När man gjort det kommer Installationsguiden att starta efter en liten stund.

 

Så här ser det ut när guiden har startat:

 

 

 

Jag fortsatte med att följa guiden och valde plats för installation, Installationstyp och skrev in produktnyckeln för windows 95, sedan väntade jag på att installationen skulle slutföras och tog sedan ur skivan innan jag bootade om datorn. Så här:

 

                 

 

När man sedan startar windows för första gången så kommer datorn att automatiskt att söka efter plug and play enheter sedan får man ställa in Tidszon sedan startas datorn om och då startat windows och är redo att användas.

 

     

 

Ovido - Quiz & Flashcards